promotiefilmpje laten

maken

Het aanbieden van een waardevol product of dienst is slechts het halve werk. De echte uitdaging is om mensen te overtuigen dat jij een waardevol product of dienst levert. .

 

syncom_afb2

Waarom een promotiefilm

Soms is een grappig Facebook-bericht of een leuke Instagram-boemerang gewoon niet genoeg om je product te verkopen. Om je marketing naar een hoger niveau te tillen, moet je weten hoe je video’s maakt. Wij vertellen je graag alles over de verschillende soorten promotievideo’s. 

Video’s trekken de aandacht van de kijker langer en grondiger dan welk ander advertentiemedium dan ook. Het produceren van een video van professionele kwaliteit is essentieel, niet alleen omdat je bedrijf op een meer dynamische manier kunt promoten, maar jij kunt je video’s ook inzetten op plaatsen waar staande beelden en tekst niet mogen komen, zoals een commercial op YouTube. 

 

Videoproductie is veel werk, maar het is absoluut de moeite waard als je eenmaal het eindresultaat ziet. Wanneer jij besluit om een promotiefilmpje te laten maken, is het kiezen van het juiste type video een cruciale beslissing. 

 

7 verschillende soorten video waarmee jij je onderneming kunt promoten

 

Een explainer video als promotiefilmpje

 

Zoals je kunt raden, leggen deze video’s uit wat een bedrijf of product doet en hoe het werkt. De complexiteit van deze video’s varieert van een snelle introductie van het merk tot meer diepgaande instructies over hoe een product of dienst werkt. Als je merk nieuwe wegen inslaat, d.w.z. producten en diensten aanbieden waar klanten nog niet eerder van hebben gehoord, zijn uitlegvideo’s een ideale manier om hen te laten zien hoe je producten werken. Daarom zijn ze zo populair bij de technische industrie, waar “wat doet uw software” altijd één van de eerste vragen is.

 

Het mooie van uitlegvideo’s is dat ze kunnen entertainen terwijl ze lesgeven. Speelse en stilistische beelden kunnen anders saaie informatie opwindender maken, om nog maar te zwijgen van de effecten van beelden op het vasthouden van van informatie.

 

Waar is een uitlegvideo goed voor?

  • een kennismaking met nieuwe merken of producten.
  • naamsbekendheid (uw naam bekendmaken).
  • consumenten informeren over hoe uw product of dienst werkt als het ingewikkeld, nieuw of experimenteel is.

 

Zorg ervoor dat de stijl past bij jouw merkpersoonlijkheid of de waarden van je onderneming: de beelden, taal, tempo, ect. Echte acteurs, bewegende animaties of gewoon een combinatie? Grappen of alleen de feiten? Vergeet niet dat je meer communiceert dan alleen wat er in het script staat: al je ontwerpkeuzes zoals shotcompositie, kleurgebruik en shotovergangen zullen van invloed zijn op hoe kijkers je merk of onderneming waarneemt.

 

Een brand video als promotiefilmpje

 

Merk of onderneming video’s zijn uitlegvideo’s zonder alle uitleg. Bekende bedrijven gebruiken ze vaak om hun reputatie te behouden. Hun belangrijkste doel is om het merk in een positief daglicht te stellen.

 

Waar is een brand video goed voor?

 

  • het verbeteren of veranderen van de reputatie van een merk
  • het markeren van jouw waardepunten
  • kijkers stimuleren om zaken te doen.

 

Hoewel veel merken bij video’s dezelfde aanpak gebruiken, zijn ze effectiever als ze origineel zijn. Je wilt dat je onderneming opvalt, dus wees niet bang om uniek te zijn. Vermijd dezelfde generieke structuur en beelden als je vakcollega’s.

 

Social media story video’s als promotiefilmpje

 

Verschillende sociale-mediaplatforms hebben hun eigen secties voor door gebruikers gegenereerde video’s, meestal ‘verhalen’ genoemd. Deze zijn meestal samengesteld uit korte livestreams of snelle berichten aan volgers. Ideaal voor het periodiek ‘inchecken’ bij uw online community.

 

Als vuistregel zijn deze meestal gestroomlijnd en duren ze slechts enkele seconden, vaak zonder audio. Verhalen zijn populairder bij de jongere doelgroep en kunnen buiten het karakter vallen voor meer formele of serieuze merken.

 

Waar is een social media story video goed voor?

 

  • het versterken van uw online community en het opbouwen van persoonlijke verbindingen
  • periodiek inchecken voor meer naamsbekendheid
  • je merk afbeelden als jeugdig en modern
  • aankondigingen doen en verkeer naar andere campagnes leiden.

 

Richt video’s op één platform en de doelgroep van dat platform. Je volgers op Snapchat hebben andere verwachtingen en voorkeuren dan je volgers op Facebook, dus varieer de stijl van je video’s met overeenkomsten. Let ook op de technische verschillen met elk platform – Facebook heeft bijvoorbeeld enkele interactieve functies die andere platforms niet hebben.

 

Productvideo als promotiefilmpje

Productvideo’s draaien uitsluitend om een uniek product: de kenmerken ervan benadrukken, uitleggen hoe het werkt en anticiperen op de lancering van het product. Productvideo’s zijn vergelijkbaar met commercials, maar ze hebben de vrijheid om zich te concentreren op een of twee belangrijke aspecten in plaats van een algemeen overzicht.

 

Voor e-commerce zijn productvideo’s een must. Volgens Neil Patel heeft tot 85% van de kijkers meer kans om een product te kopen na het bekijken van een video, dus er is een directe correlatie met verkopen en conversies. Productvideo’s verminderen ook het aantal retouren: video’s zijn realistischer dan stilstaande beelden, zodat kopers een beter idee hebben van wat ze kunnen verwachten voordat ze iets kopen.

 

Bovendien kan video uitleggen hoe een product te gebruiken, waardoor het rendement van mensen die niets anders zeggen dan ‘het werkte niet’ tot een minimum wordt beperkt. 

 

Waar is een productvideo goed voor?

 

  • het introduceren van nieuwe producten of nieuwe functies op bestaande producten
  • e-commerce productpagina’s
  • uitleggen hoe ingewikkelde of verwarrende producten te gebruiken
  • het beïnvloeden van de reputatie van een product

 

Omdat productvideo’s een heel duidelijk doel hebben, volgen ze niet dezelfde regels als andere video’s. Ze gaan niet zozeer over stijl en branding, maar meer over het pronken met het product zelf. Denk na over de video vanuit het perspectief van de kijker die het product nog nooit eerder heeft gezien. In welke functies zijn ze geïnteresseerd? Welke onderdelen moeten worden verduidelijkt? Wat zouden ze niet zelf ontdekken?

 

How-to video’s als promotiefilmpje 

Een instructievideo legt op een visuele, stapsgewijze manier uit hoe je iets moet doen. Een groot deel van de internetgebruikers kijkt naar online video’s wanneer ze iets moeten leren, dus de juiste instructievideo’s kunnen veel verkeer genereren. Als ze succesvol zijn, vestigen how-to video’s jou als autoriteit op dit gebied.

 

Waar is een instructievideo goed voor?

  • jezelf vestigen als een autoriteit
  • meer verkeer genereren door regelmatige bezoekers
  • het verbeteren van de merkreputatie en loyaliteit –  kijkers zijn dankbaar dat jij nuttige inhoud levert

 

De truc is om op merk te blijven en instructies te geven over onderwerpen die relevant zijn voor uw doelklanten. Normaal gesproken zullen mensen je video tegenkomen wanneer ze zoeken naar het voltooien van een specifieke taak. Maar als je deze techniek onder de knie hebt, zullen reguliere kijkers door je video’s bladeren voor inspiratie over nieuwe ideeën. 

 

Korte films als promotiefilmpje 

In plaats van te verkopen, kiezen korte films voor een achterdeur om het geld van hun publiek te winnen door hun hart te winnen. Net als hun speelfilm-tegenhangers, streven korte films naar een emotionele band, soms met een paar lachjes. Vanuit het perspectief van een marketeer associeert de kijker die positieve emoties met het merk, en dat heeft een sterkere promotie component dan het simpelweg op sommen van voordelen.

 

Het probleem is dat het maken van een goede film een ​​stuk moeilijker is dan Pixar doet lijken. Zonder zelfpromotie als ruggengraat bouw je je verhaal voort op emotionele connecties en filmische technieken, die beide voldoende talent en bekwaamheid vereisen. Daarom besteden merken deze video’s vaak uit aan ervaren filmmakers buiten de advertentie sector.

 

Waar is een korte film goed voor?

  • Emotionele verbindingen creëren en fanbase opbouwen
  • Merkherkenning en bekendheid bevorderen
  • de persoonlijkheid van jouw merk demonstreren, vooral als je merkstrategieën prioriteit geven aan stijl of gevoel boven de praktische waarde van je producten / diensten (voorbeeld: mode-industrie)

 

Korte films werken het beste wanneer de promotie-elementen op de achterbank worden gezet. Dat wil zeggen, laat je kijkers zich onderdompelen in het verhaal zonder hen eraan te herinneren dat het eigenlijk maar een commercial is. Het is in wezen slechts een korte film.

 

Commercial als promotiefilmpje

Als het gaat om online marketing, is een commercial in feite een tv-spot voor online ruimtes. Houd er echter rekening mee dat mensen reclames niet per se leuk vinden en ervoor kiezen ze niet online te bekijken. Om die reden is het het beste om naar de vermakelijke kant van commercials te leunen.

 

Waar is een commercial goed voor?

  • traditionele online marketing
  • producteigenschappen onder de aandacht brengen en verkoop stimuleren
  • multichannel-campagnes die naast internet ook tv, print of andere wegen inslaan. 

 

Als je al een commercial voor tv hebt laten maken, is het net zo eenvoudig als het online uploaden, hoewel kijkers zeker iets nieuws voor de online versie zouden waarderen. Je zou een langere versie online kunnen uploaden met ‘extra beeldmateriaal’.

 

Zodra jij een idee hebt van de soorten animatievideo’s die het beste bij onderneming en doel passen, begint de echte uitdaging.

 

 

9 tips om een professionele video te creëren/lanceren.

 

1. Bouw een goed plan

Door een plan te maken, kun je duidelijk vaststellen wat je doel is en hoe jij je doel gaat bereiken. Een uitgewerkt plan is een goede basis. Wij hebben alvast een checklist voor jou opgesteld. Check hem hieronder:

 

  • Wat is je doel? – Wil je verkopen, of wil je gewoon verkeer genereren? Wil je indruk maken of gewoon informeren? Verschillende doelen vereisen verschillende benaderingen, dus het beantwoorden van deze vraag is stap één. Achteraf kun je met het doel het succes van de video meten. 
  • Wie is je doelgroep? – Wat willen ze zien en waar gaan ze online kijken om het te zien?
  • Wat is je budget? – Films en (animatie)video’s laten maken is niet goedkoop (tenzij je een low-budget video maakt op je telefoon). Stel je budget vroeg op, zodat de creativiteit jouw financiën niet overschrijdt.
  • Wat is je deadline? – Wanneer wil je dat de video af is? Dit is een belangrijke factor bij het inhuren van een animatiestudio, vooral als je moet wachten op hun beschikbaarheid.
  • Wat is je merkstijl? – Met andere woorden, hoe vertaal jij je merkpersoonlijkheid naar video? (Annie Made It denk hierbij graag met jou mee). 

2. Doe waar je goed in bent en besteed de rest uit.

 

Weet je wanneer je een groothoekopname moet gebruiken in plaats van een close-up? Weet je 100% zeker dat je weet wat een groothoekopname is?

 

Voel je niet slecht als je dat niet weet, het is namelijk niet jouw taak. Je bent geen professionele filmmaker of animator. Als jij een expert bent in het op de markt brengen of beheren van een bedrijf, besteed dan daarin je tijd. In plaats van in het diepe te duiken. Je krijgt betere resultaten als jij je tijd besteedt aan de bedrijfsstrategie of markering en animeren uitbesteedt aan een professionele crew van een animatiestudio. De creators bij Annie Made It begrijpen de ins en outs van hun vak. Het enige wat jij hoeft te doen is de stijl en toon uitleggen waarvoor jij wilt gaan. 

 

3. Blijf consistent met jouw merk of onderneming.

 

Je video is een weerspiegeling van je merk, misschien wel de meest invloedrijke, als het de eerste indruk is voor de kijker. Maar het zal niet veel effect hebben, tenzij je het combineert met je andere merk- en marketingactiviteiten.

 

Afgezien van de persoonlijkheid, wil jij ook de visuele merkeigenschappen gebruiken. Dit omvat het kleurenschema van je merk of onderneming, dat in je video’s zou moeten verschijnen, en ook mascottes en woordvoerders. 

 

Je kunt zelfs video gebruiken als een kans om voort te bouwen op je merkimago. Een goed voorbeeld is een geanimeerde versie van je  bedrijfslogo. De meeste logo’s zijn ontworpen voor statische afbeeldingen, zoals een productlabel of webpagina-afbeelding. Maar video is een medium van beweging: door wat beweging in het logo te brengen, kun jij het nieuw leven inblazen en een blijvende indruk achterlaten bij de kijker.

 

4. Raak het hart.

 

Veel kopers nemen aankoopbeslissingen op basis van gevoelens in plaats van rationele feiten. Consumenten vertrouwen als het ware meer op hun buik dan op hun brein. 

 

Als je een korte film opneemt, moet je zeker emotionele relaties belangrijker vinden dan promotionele verkooptactieken. Maar zelfs als je een droge uitlegvideo maakt, wil je toch verhalende en sentimentele momenten toevoegen. Zelfs de fundamentele elementen zijn al jaren succesvol: karakter, conflict, oplossing, enz.

 

In plaats van beelden te tonen van verschillende mensen die het product gebruiken, kun jij ook enkel een herkenbaar personage door een soort reis te laten gaan om zijn probleem op te lossen. Je kunt het product nog steeds op dezelfde manier laten zien, plus de meer herkenbare aspecten voegen een persoonlijke context toe die de kijker helpt om zichzelf in de schoenen te plaatsen van degene naar wie zij kijken. 

 

Weten hoe je de juiste filmtechnieken op het juiste moment gebruikt, d.w.z. wanneer je moet inzoomen, wanneer je breed moet blijven, kan de emotionele band accentueren en de kijker de spreker nog beter laten begrijpen.

 

5. Gebruik animatie strategisch.

 

We hebben allemaal die geanimeerde uitlegvideo’s met eenvoudige, platte ontwerp visuals gezien. Ze zijn uitgevoerd in een eenvoudige stijl die ‘cartoons voor volwassenen’ lijkt te suggereren. Een plat ontwerp is duidelijk behoorlijk populair voor uitlegvideo’s, en terecht.

 

Wanneer je een plat ontwerp combineert met bewegende animaties is het een geweldig visueel hulpmiddel voor lesgeven. Om te beginnen maken de eenvoudig te bekijken beelden deze anders saaie video’s leuk om naar te kijken. Alleen een vloeiende animatie kan hypnotiserend zijn, waardoor de kijker meer open staat voor het leren van iets nieuws, of ze dat nu willen of niet.

 

Bovendien helpt deze stijl bij het begrijpen. Veel moderne producten en diensten zijn moeilijk te begrijpen en bevatten concepten die de kijker nog nooit eerder heeft gezien. De platte ontwerpstijl van bewegende beelden kan deze ideeën gemakkelijker maken, waardoor het begrip van de kijker wordt versterkt.

 

6. Neem die voorsprong.

 

Net zoals zoekalgoritmen soms de voorkeur geven aan video’s boven andere andere soorten berichten, geven algoritmes ook de voorkeur aan video’s met veel weergaven boven die zonder veel weergaven. Dus als je een video vroeg populair maakt, vergroot dat je de kans de populariteit op de lange termijn.

 

Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan, dus hier een aantal tips. Geef je werknemers, vrienden en familie toegang tot de video voordat de video voor het grote publiek wordt gelanceerd. Een idee is om de video voor de officiële lancering als “exclusieve preview” te sturen naar je klantenbestand. Dit beloont ook hun loyaliteit met speciale voordelen en geef jouw video een voorsprong. 

 

7. Wees op het juiste moment op de juiste plaats. 

 

Je bent niet alleen verantwoordelijk voor het tonen van je video aan kijkers. De kijkers zullen de video ook zelf vinden door middel van zoekopdrachten. Daarom wil je je video zo gemakkelijk mogelijk vindbaar maken.

 

Om te beginnen: plaats je video op de juiste platforms, dus alle platforms waarop je potentiële publiek actief is, of dat nu YouTube, Instagram os Facebook is.

 

En je wilt op het juiste moment posten. Elk social-mediaplatform heeft een ander ‘gouden uur’, dus pas je berichten schema hierop aan. 

 

8. Zorg dat je video makkelijk wordt gevonden.

 

Zorg ervoor dat je een slimme titel en beschrijving gebruikt met de trefwoorden waarnaar jow doelgroep zou zoeken. Goede titels leggen uit waar de video over gaat zonder al te veel weg te geven. Goede titels trekken de aandacht van mensen en maken mensen nieuwsgierig om te kijken. Je moet je videotitels afstemmen op SEO-zoekwoorden. Jij kunt met name long-tail-zinnen targeten, een reeks SEO-zoekwoorden die overeenkomen met hele of gedeeltelijke zinnen die gebruikers in zoekmachines invoeren, zoals “Wat is een uitleganimatie?”.

 

Zorg er bovendien voor dat je de juiste tags en hashtags gebruikt (als het platform ze gebruikt). Combineer de meest populaire tags met minder gebruikte tags om verschillende soorten kijkers aan te trekken en onderzoek welke hashtags het beste werken voor jouw kijkers. 

 

9. Maak je animatievideo toegankelijk voor iedereen met ondertitels en transcripties.

 

Toegankelijkheid gaat over het beschikbaar stellen van uw inhoud aan gebruikers met een beperking. Voor video’s komt dit neer op ondertiteling en transcripties, maar u zult merken dat deze toegankelijkheidsproblemen zowel je onderneming als je kijkers ten goede kunnen komen.

 

Gebruikers met een gehoorbeperking vertrouwen op ondertitels en ondertiteling om de audiogedeelten van de video in te vullen. Hoewel je een automatische bijschriftgenerator in een mum van tijd kunt gebruiken, zijn deze verre van volmaakt en zouden de bijschriften meer baat hebben bij een beoordeling door menselijke ogen. Bijschriften gebruiken is ook een goed idee, omdat de meeste mensen die je video tegenkomen op sociale media, deze zonder geluid zullen bekijken.

 

Gebruikers met een visuele beperking kunnen mogelijk niet optimaal van uw video’s genieten, maar ze kunnen er nog steeds informatie uithalen als jij een transcript toevoegt. Een schermlezer kan zonder moeite een transcript vertellen en jij krijgt de extra bonus voor je SEO door in tekst zoekwoorden te plaatsen. 

 

Voorbeelden van animatie

Bekijk de animaties die Annie in opdracht van bedrijfsleven, zorg, overheid, reclamebureaus, televisie en stichtingen heeft gemaakt.

Meet Annie Made It

Het team van Annie Made It maakt toegankelijke (expl)animaties en video's met voice-overs. Daarvoor heeft Annie alle kennis in huis.

Afspreken? Annie-time, Annie-where

Vul ons contactformulier in of mail: info@anniemadeit.nl

0 Shares