Blog 04

November 2019

Door Alexander Otto en Esmé de Boo

De groei van AR en VR

Als we goed om ons heen kijken zien we dat virtual reality en augmented reality steeds vaker worden ingezet, ook als het gaat om videocontent. Door middel van virtual reality (VR) creëer je eigenlijk een compleet nieuwe wereld. Door een speciale VR-bril loop en kijk je rond in deze wereld. AR, oftewel augmented reality voegt als het ware een digitale laag toe aan de echte wereld. Zo kan er bijvoorbeeld een figuur of object in 3D worden toegevoegd aan deze wereld.

 

VR en AR bij Annie Made It

Binnen ons vakgebied spelen VR en AR ook steeds een grotere rol. Waar het in de eerste jaren een trend was en het vooral als gimmick werd ingezet, zie je nu dat na die eerste grote piek de functionaliteit steeds belangrijker wordt. De nieuwigheid is eraf en het begint door steeds meer praktijkvoorbeelden een gangbare techniek te worden. 

 

Onlangs hebben wij voor de provincie Groningen mee mogen werken aan de ontwikkeling van de Augmented Groningen app. Deze app brengt de historie van Groningen tot leven.  Voor het AR- en VR-bedrijf VIEMR hebben wij de animaties gemaakt van de historische plekken. Deze animaties worden middels AR toegevoegd aan de werkelijkheid waardoor men een kijkje kan nemen in de geschiedenis. Zo zie je de trekschuiten in het Damsterdiep, het luchtafweergeschut in werking bij de Punt van Reide en zelfs een volledig verdwenen dorp in Oterdum. 

De toekomst 

Jaren geleden investeerde Google al in de ontwikkeling van Google Glass, maar het succes van deze bril was zeer beperkt. Nu, als we de huidige voorspellingen mogen geloven, zetten VR en AR nu eindelijk vaste voet aan de grond. Volgens het analistenbureau IDC werd er in 2018 al zo’n 27 miljard euro uitgegeven aan producten en diensten met betrekking tot VR en AR. Vergeleken met 2017 is dat een stijging van 92%. Voor de komende vijf jaar wordt er nogmaals een stijging verwacht. Gemiddeld een groei van zo’n 70% per jaar. 

In 2017 lanceerde Ikea al een eigen AR-app. Hiermee kunnen consumenten kijken hoe bijvoorbeeld een bank of tafel in hun eigen woonkamer staat en vervolgens kan men het product eenvoudig bestellen. Andere bedrijven zoals Wehkamp, Flexa en Charlie Temple brachten recentelijk ook een AR-app uit.  Een vorm van video die ook steeds vaker terugkomt zijn 360-gradenvideo’s. VR wordt steeds vaker gecombineerd met deze video’s. Ook is het mogelijk om 3D-animaties in 360-graden te renderen.  

AR, VR en 360-gradenvideo’s zijn vormen van videocontent die waarde creëren aan de totale klantbeleving en de mogelijkheden van deze vormen zijn eindeloos.

"Wil je weten wat wij met jouw verhaal kunnen? We denken graag mee!"

 

Meet Annie Made It

Het team van Annie Made It maakt toegankelijke (expl)animaties en video's met voice-overs. Daarvoor heeft Annie alle kennis in huis.

Afspreken? Annie-time, Annie-where