Blog 03

Oktober 2019

Door Alexander Otto en Esmé de Boo

Wanneer animeren,

wanneer filmen?

“Wij moeten een animatievideo hebben!” Deze opmerking komt in menig bedrijf zo nu en dan langs. Daar ben ik als animator zeker blij mee, maar toch vraag ik wel eens: “waarom zou je het niet gewoon filmen?” Mogelijk niet de beste vraag binnen mijn expertise, maar het is wel één van de belangrijkste afwegingen. Een onbegrijpelijke blik en een moment van stilte volgen na mijn vraag. Ik vertel dat ik uiteraard een groot voorstander ben van animatievideo’s en animeren maar soms is een geschoten video van meer toegevoegde waarde. Wanneer is het dan beter om iets te filmen? Helaas is het antwoord niet zo zwart wit. De afweging is afhankelijk van verschillende factoren zoals: de boodschap en de functie van het verhaal, het budget, emoties, smaak of stijl.

 

Wat werkt nou het best?

Vandaag sprak ik een potentiële opdrachtgever die de vraag stelde: “wat werkt nou het beste?” Hij was analytisch, hij had onderzoek gedaan, websites van concurrenten bekeken en liet mij verschillende video’s en animaties zien. De video’s toonden vooral de sfeer van het bedrijf. Men ziet gelijk hoe het bedrijf er van binnen uitziet, welke mensen erbinnen rondlopen en hoe deze mensen te werk gaan. Van creatieve brainstromsessies tot persoonlijk contact met de klant. Waarschijnlijk krijg je een goed beeld van de organisatie en weet je snel of deze organisatie bij jouw normen en waarden past. De animaties zoomden meer in op het proces, uitleg in de werkwijze en wat het bedrijf, product of service precies voor jou kan betekenen. Geheel in de look & feel van de huisstijl en het laat naar voren komen hoe modern en ‘designisch’ het bedrijf is. Naar mijn mening is dit een functionele keuze: wat wil jij graag aan jouw klanten laten zien?

Best of both worlds

Wij maken regelmatig commercials en/of uitlegvideo’s voor nieuwe tv-gameshow formats. Een groot deel hiervan zijn volledig 3D geanimeerd. Een 3D decor, met 3D kandidaten en een 3D host spelen samen het spel. Hiervan wordt een promovideo met voice-over en de juiste muziek van drie minuten gemonteerd. Emoties zijn in een promovideo belangrijk. Emoties stoppen in menselijke 3D karakters vergt nogal tijd en budget. 

 

Daarom hebben wij op een gegeven moment gekozen voor het beste van twee werelden: echte mensen gefilmd voor een green screen en deze in een 3D gebouwde setting geplaatst. De afweging die hier werd gemaakt, gaat dus over budget en emotie.

Het is mogelijk dat een persoon in een video juist wel of niet de kijker aanspreekt. Soms ontstaat er een afkeer bij een bepaald persoon in de video door de manier waarop hij beweegt of hoe hij praat. Hierdoor levert de video niet het gewenste effect. Animatie is hierin een stukje afstandelijker. Een plat karakter zonder enorm duidelijke gezichtstrekken gaat minder storen, tenzij de animator er echt een potje van maakt.

 

Concluderend kan ik zeggen dat er niet één antwoord is op de vraag waarom je zou moeten kiezen voor animeren of filmen. Het antwoord hierop is afhankelijk van het doel en de boodschap. Dit neemt niet weg dat het een vraag is waar men op zijn minst over na moet denken. En met de potentiële opdrachtgever van vandaag hebben wij gekozen voor een combinatie van film en animatie. Videobeelden voor de sfeer en animaties voor de duidelijke uitleg. Best of both worlds.

"Wil je weten wat wij met jouw verhaal kunnen? We denken graag mee!"

 

Meet Annie Made It

Het team van Annie Made It maakt toegankelijke (expl)animaties en video's met voice-overs. Daarvoor heeft Annie alle kennis in huis.

Afspreken? Annie-time, Annie-where